MENU

Τεστ Νεοελληνικής Γλώσσας

Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση σε καθεμία από τις ερωτήσεις που ακολουθούν.
Προσοχή:

  1. Θα πρέπει να απαντηθούν όλες οι ερωτήσεις.
  2. Η κάθε ερώτηση έχει μοναδική απάντηση.

Παρακαλούμε συμπληρώστε τα προσωπικά σας στοιχεία:

Επώνυμο
Όνομα
Email
1. Τί παρατηρείτε ως προς τη δομή αυτής της παραγράφου;Οι γλώσσες δεν έχουν σταθερό και αμιγές λεξιλόγιο. Πιο συγκεκριμένα, το λεξιλόγιο, σαν την κινούμενη άμμο, υπόκειται σε έντονη γλωσσική μεταβολή, η οποία σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στον δανεισμό, δηλαδή σε επίδραση λεξιλογίου άλλης γλώσσας. Ακόμη, το λεξιλόγιο δεν είναι αμιγές, είναι πολυσυλλεκτικό, δηλαδή τα στοιχεία του προέρχονται από πολλές πηγές, π.χ. κληρονομιά από προηγούμενες φάσεις της ιστορίας της γλώσσας ή δανεισμό από άλλες γλώσσες.
2. Τί παρατηρείτε ως προς τη δομή αυτής της παραγράφου;

Η θερμοκρασία της Γης αυξάνεται κι έτσι εμφανίζεται το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Παράλληλα, μειώνονται οι βροχοπτώσεις και το ποσοστό υγρασίας του πλανήτη. Έτσι δικαιολογείται άλλωστε και το φαινόμενο της λειψυδρίας που απασχολεί σήμερα και τη χώρα μας. Η υδάτινη μάζα διαστέλλεται, οι πάγοι λιώνουν και η στάθμη των ωκεανών ανυψώνεται, ώστε να εκφράζονται δικαιολογημένοι φόβοι για την εξαφάνιση ακόμα και ολόκληρων περιοχών κάτω από τη θάλασσα. Η τρύπα του όζοντος αφήνει ελεύθερες τις βλαβερές ακτίνες του ήλιου να φτάσουν στην επιφάνεια του πλανήτη και να απειλούν τη ζωή σ’ αυτόν. Οι κλιματολογικές συνθήκες μεταβάλλονται, βιολογικά είδη εξαφανίζονται και η πολυπλοκότητα των οικοσυστημάτων φτωχαίνει.

3. Τί δηλώνουν οι υπογραμμισμένες διαρθρωτικές λέξεις;Υπάρχει, όμως, και μια διαφορετική άποψη πάνω στο θέμα, εκείνων που πιστεύουν πως η μόδα είναι ομορφιά, πως δείχνει τον χαρακτήρα και ενισχύει τη φαντασία. Ειδικά στο σχολείο, το ωραίο ντύσιμο είναι ικανό να σου φτιάξει τη μέρα και να σου δώσει κίνητρο για δημιουργία. Φυσικά τα ευχάριστα χρώματα δημιουργούν ευχάριστη διάθεση. Επίσης, το μοντέρνο εκφράζει τις πεποιθήσεις (αισθητικές, πνευματικές, ηθικές) και τον πολιτισμό των νέων σε μια συγκεκριμένη εποχή. Κοντολογίς, υπάρχει κάτι που πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές: μπορούν να περιποιούνται τον εαυτό τους όπως θέλουν, γιατί η ομορφιά είναι δικαίωμα όλων, αλλά χρειάζεται να βάζουν ένα όριο. Γιατί σίγουρα το σχολείο δεν είναι πασαρέλα.
4. Με ποια νοηματική σχέση συνδέονται μεταξύ τους οι παράγραφοι;

[…] Η εμμονή όμως στα οικονομικά συμφέροντα και στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς, η επιβολή του καταναλωτικού προτύπου της αφθονίας, το διευρυνόμενο χάσμα ανάμεσα στα φτωχά και στα πλούσια κράτη, η κρίση της δημοκρατικής συμμετοχής και του κράτους πρόνοιας, η κοινωνική περιθωριοποίηση και ο αποκλεισμός και τόσα άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος δημιουργούν κλίμα ανησυχίας για το μέλλον.

Η αισιοδοξία για την πορεία του κόσμου κατά την τρίτη χιλιετία μπορεί να προκύψει από τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου και της αποστολής της εκπαίδευσης. Το παλιό μοντέλο που ισχύει ακόμη στην Ελλάδα και το οποίο στηρίζεται σε ποσοτικά κριτήρια (συσσώρευση γνώσεων στο παραδοσιακό γνωσιοκεντρικό σχολείο) πρέπει να αντικατασταθεί από ποιοτικά κριτήρια. Η απλή παροχή γνώσεων δεν ωφελεί πια.

5. Η παράγραφος αναπτύσσεται με:Όπως το κάθε άτομο χρειάζεται έναν σκοπό στη ζωή του για να πάρει νόημα η ζωή αυτή, για να συντονίζει όλες του τις προσπάθειες προς μια ενιαία κατεύθυνση και να το βοηθά εντείνοντας τις δυνάμεις του να γίνεται ολοένα καλύτερο, το ίδιο και ένας ολόκληρος λαός. Αλλιώς, άτομο και λαός αφήνονται στην τύχη και ζουν ζωή της στιγμής, χωρίς προοπτική και ελπίδα για πρόοδο πραγματική. Όπως όμως στο άτομο ο σκοπός της ζωής του είναι δυναμογόνος όταν πηγάζει από μέσα του, από τις δικές του ανάγκες και δυνατότητες, έτσι και για τον λαό. Κι αυτόν μπορεί να τον συγκινήσει και τον εμπνεύσει μονάχα ένα ιδανικό που ριζώνει στο δικό του χώμα και στη δική του φυσική ζωή. Ιδανικό δηλαδή που πηγάζει από την ιστορία του και τη ζωντανή του παράδοση, που ταιριάζει με την ψυχολογία του, με τον τόπο του και τις ανάγκες που δημιουργεί.
6. Η παράγραφος αναπτύσσεται με:Παρ’ όλο το ενδιαφέρον της κοινωνίας για την κοινωνικοποίηση των εφήβων, η εναρμόνιση των νέων με τους ενήλικους γίνεται δύσκολη. Αυτό συμβαίνει, κυρίως επειδή οι αξίες και οι απόψεις των τελευταίων συμβαδίζουν λιγότερο με τη σημερινή εποχή και περισσότερο με την εποχή κατά την οποία εκείνοι ανατράφηκαν και στην οποία διαμορφώθηκε ο χαρακτήρας τους. Σε αντίθεση με τους περισσότερους ενήλικες, οι νέοι προσανατολίζονται στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα και αναπτύσσουν μια ομοιογενή για την ηλικιακή τους ομάδα συνείδηση. Σε πολλές περιπτώσεις, οι απόψεις των νέων παίρνουν τη μορφή της διαμαρτυρίας προς τον κόσμο των ενηλίκων και τα διάφορα κινήματα των νέων αποτελούν εκφράσεις αυτής της διαμαρτυρίας. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, προκειμένου να διατυπωθούν επιστημονικές και χρήσιμες απόψεις σχετικά με τους νέους, είναι απαραίτητο να ληφθούν υπόψη κοινωνικοί, πολιτιστικοί, οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξή τους.
7. Σε ποιες από τις παρακάτω περιπτώσεις η λέξη «γραμμή/γραμμές» έχει μεταφορική σημασία;
  1. Οι προϊστάμενοι του τμήματος έχουν ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με τον διευθυντή.
  2. Κατασκευάζεται νέα σιδηροδρομική γραμμή.
  3. Ανέπτυξε το θέμα σε τριάντα γραμμές.
  4. Με την κιμωλία τράβηξε μια ευθεία γραμμή στον πίνακα.
  5. Ο πρωθυπουργός χάραξε τη γραμμή που θα ακολουθήσει στην εξωτερική πολιτική.
8. Ποια από τις λέξεις είναι συνώνυμη της λέξης «εμπάθεια»;
9. Ποια από τις λέξεις είναι συνώνυμη της λέξης «ανέκκλητος»;
10. Ποια από τις λέξεις είναι αντώνυμη της λέξης «ενδιάθετη» όπως χρησιμοποιείται στη φράση «ενδιάθετη ικανότητα»;
11. Ο συγγραφέας αξιοποίησε ως τρόπο πειθούς:Συνηθισμένα μέσα για την πρόκληση των παραπάνω συναισθημάτων με στόχο την πειθώ είναι η περιγραφή και η αφήγηση. Για παράδειγμα, ένας βουλευτής που εισηγείται αύξηση των πολεμικών δαπανών, στην προσπάθειά του να πείσει, διεγείρει το φόβο του ακροατηρίου για την ασφάλεια της χώρας περιγράφοντας παραστατικά τον εκσυγχρονισμένο πολεμικό εξοπλισμό του γειτονικού εχθρικού κράτους, σε αντίθεση με τον απαρχαιωμένο της δικής τους χώρας. Αντίστοιχα ένας δικηγόρος περιλαμβάνει στην υπεράσπισή του αφήγηση των δραματικών γεγονότων που οδήγησαν τον ανήλικο κατηγορούμενο στην κλοπή, με στόχο να προκαλέσει τον οίκτο των δικαστών και το μετριασμό της ποινής του κατηγορουμένου.
12. Ο συγγραφέας:Το πρόβλημα με όλες αυτές τις νέες δουλειές, ωστόσο, είναι ότι οπωσδήποτε θα απαιτούν υψηλό επίπεδο εξειδίκευσης και έτσι δε θα επιλύσουν το πρόβλημα της ανεργίας των ανειδίκευτων εργατών.
13. Η πρόθεση του συγγραφέα είναι:Πού είναι οι θεατρικές παραστάσεις που θα έπρεπε να αποτελούν μόνιμο μέλημα κάθε σχολείου; Πού είναι οι μαθητικοί θίασοι; Πόσα σχολεία έχουν να επιδείξουν αξιόλογες μαθητικές χορωδίες, για να μη μιλήσουμε για μαθητικές ορχήστρες; Τι εργαστήρια καλλιτεχνικών διαθέτουν τα σχολεία; Πόσα σχολεία έχουν οργανώσει εκθέσεις με έργα μαθητών; Πόσο ενθαρρύνονται ή καθοδηγούνται σωστά ταλέντα στη μουσική ή τη ζωγραφική που θα μπορούσαν να διαπρέψουν με κατάλληλη καθοδήγηση και σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό;
14. Το ύφος είναι:«Αχ! Τι ωραία που ζούσαν άλλοτε οι άνθρωποι στις πρωτόγονες κοινωνίες τους, χωρίς το τηλέφωνο, το ραδιόφωνο, το αυτοκίνητο, το αεροπλάνο»... Δεν πρέπει, νομίζω, να παίρνομε στα σοβαρά αυτό τον ψευτορομαντισμό της υποκριτικής νοσταλγίας του παρελθόντος. Πρώτα – πρώτα γιατί δογματίζει «εκ του ασφαλούς» και «με το αζημίωτο»: δεν εγνώρισα ακόμη κανένα οπαδό του δόγματος να διακόψει το ηλεκτρικό ρεύμα στο σπίτι του για να ζήσει ευτυχέστερος
15. Το ύφος είναι:

«Παιδιά μου, στη ζωή σας να αποφεύγετε το κακό και να κάνετε το καλό. Να είστε ειλικρινείς και δίκαιοι και να σέβεστε τη ζωή και την αξιοπρέπεια των συνανθρώπων σας.»

    +30

    CONTACT US
    CALL US